mct7Y-n1tpPGqpa7Shoetc-t4AE Bagaimana Rumahtangga Islam Itu? | Islam Itu Simple Blogger Widgets

Sahabat Eida

Khamis, 12 Julai 2012

Bagaimana Rumahtangga Islam Itu?

Nukilan Unknown Pada 12:32 PG
Assalamualaikum!


Rumahtangga Islam bukan hanya sekadar berdiri diatas kemusliman seluruh anggota keluarga.

Bukan kerana seringnya terdengar lantunan ayat-ayat al-Quran dari rumah itu, bukan pula sekadar anak-anaknya disekolahkan ke masjid pada sekolah petang.

Rumahtangga Islam adalah adalah rumah yang di dalamnya ditegakkan adab-adab Islam, baik daripada individu mahupun keseluruhan anggota rumahtangga.

Rumahtangga Islam adalah rumahtangga yang didirikan di atas landasan ibadah. Mereka bertemu dan berkumpul kerana Allah, saling menasihati dalam kebenaran dan kesabaran, serta saling menyuruh kepada yang makruh dan mencegah yang mungkar, kerana kecintaan mereka kepada Allah.

Rumahtangga Islam adalah rumahtangga teladan yang menjadi ikutan dan dambaan umat. Mereka selesa tinggal di dalamnya kerana kesejukan iman dan kekayaan rohani. 

Mereka berkhidmat kepada Allah SWT, dalam duka mahupun suka, dalam keadaan senggang mahupun sempit.

Rumahtangga Islam adalah rumahtangga yang di dalamnya terdapat iklim yang sakinah (tenang), mawaddah (penuh cinta) dan rahmah (sarat kasih sayang). Perasaan itu sentiasa menaungi suasana rumah setiap hari. Seluruh anggota keluarga merasakan suasana ‘syurga’ di dalamnya.
 
 Wallahu’alam….

SUMBER

0 Komen Di Sini:

 

Islam Itu Simple Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea