Assalamualaikum!
MANUSIA mempunyai dua tugas utama sebagai hamba dan khalifah Allah
SWT. Bagaimanapun, Allah SWT dengan kasih sayangnya tidak membiarkan
hamba-Nya yang beriman dalam keadaan terbeban dengan cara mengurniakan
panduan penting iaitu al-Quran dan al-Sunnah.
Manusia harus ada Allah SWT dan Rasul dalam hatinya yang menjadi
kekuatan dalam kehidupan. Adanya Allah dan Rasul, maka tidak akan ada
lagi kebejatan sosial, kepincangan politik dan kemelesetan ekonomi.
Islam
menekankan kejayaan dunia hingga akhirat dan kerana itu Islam
menyediakan panduan berkaitan setiap aspek urusan supaya umat dapat
menggunakannya sebaik mungkin termasuklah dalam soal mengurus
kemiskinan.
Kemiskinan sering dilihat sebagai keadaan yang menyusahkan, tetapi
sebenarnya tidak. Kemiskinan mampu memberikan pulangan positif kepada
kesaksamaan dari sudut kestabilan ekonomi.
Bayangkan jika semua kaya, apa akan jadi pada sebuah negara? Sudah
tentu berlaku lambakan duit yang menyebabkan inflasi dan nilai wang itu
akan menjadi rendah. Inflasi juga menyebabkan barangan asasi menjadi
mahal dan boleh terjadi untuk membeli sebuku roti memerlukan segenggam
duit kertas.
Bagaimanapun, mustahil sebuah negara itu dihuni oleh semua
masyarakatnya yang miskin. Secara logiknya, jika ada orang miskin sudah
tentu ada orang kaya. Malaysia mempunyai paras kemiskinan yang tertentu
berbanding negara lain.
Gaji minimum ditetapkan di bandar besar seperti Kuala Lumpur ialah
RM1,500, dan mereka yang berada di bawah paras itu dianggap miskin.
Maka, istilah kemiskinan itu subjektif dan tidak boleh diukur hanya
melihat kepada pendapatan saja.
Kemungkinan, gaji bulanan hanya RM1,000, tetapi mereka mempunyai
punca pendapatan lain daripada hasil perniagaan sambilan menjadikan
hasil pendapatan bulanan mencecah jumlah RM2,500.
Pengamalan ideologi kapitalis, harta cenderung bertumpu kepada
golongan yang kaya, manakala orang miskin cenderung menjadi lebih
miskin. Maka, kemiskinan tidak dapat dihapuskan.
Bagaimana cara untuk mengurangi kadar kemiskinan? Ada pandangan
mengatakan kemiskinan bukanlah suatu masalah perlu ditangani dengan
memberikan wang ringgit sebagai keperluan peribadi semata-mata, tetapi
ia berhubung kait dengan isu (qalbi) atau hati.
Allah SWT berfirman bermaksud: “Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka
mengembara di muka bumi supaya dengan melihat kesan-kesan itu, mereka
menjadi orang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada
telinga yang dengannya mereka dapat mendengar. (Tetapi kalaulah mereka
mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya
bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati
yang ada di dalam dada mereka.” (Surah al-Hajj, ayat 46).
Kemiskinan bukanlah penghalang utama kepada kemajuan negara, tetapi
kemiskinan perlu diolah mengikut situasi semasa. Kadang-kadang
kemiskinan mampu memberi ketenangan berbanding hidup dalam kekayaan.
Kemunduran sesebuah negara berlaku apabila adanya masyarakat yang
bukan saja miskin dari segi harta, bahkan miskin dari segi hati dan
keimanan. Inilah yang dinamakan miskin, miskin dan miskin. Namun, tidak
dinafikan kemiskinan boleh melambatkan kemajuan negara.
Apabila malas telah menguasai diri, ia akan merebak kepada sifat
mazmumah yang lain. Malas boleh menjadi punca kepada jenayah lebih besar
seperti dadah, judi dan lain-lain. Malas juga boleh menyebabkan
keruntuhan rumah tangga kerana apabila malas bekerja sudah tentu tiada
wang.
Kemiskinan selalunya berpunca daripada kemiskinan ilmu pengetahuan.
Ketiadaan ilmu, masyarakat mudah tertipu dengan pelbagai skim cepat kaya
menyebabkan mereka jatuh bankrap. Ketiadaan ilmu juga boleh menyebabkan
masyarakat terpinggir daripada arus kemodenan seterusnya menjadi penat
dalam mengejar kemajuan.
Sebenarnya bukan semua orang bernasib baik menjadi kaya dengan hanya
berniaga. Ramai juga yang kecundang. Walaupun begitu, dengan adanya ilmu
kita tidak akan mudah jatuh miskin.
Saidina Ali berkata: “Sekiranya kita ada ilmu, ilmu akan menjaga
kita, tetapi sekiranya kita ada banyak harta, kita yang akan menjaga
harta.”
Namun, untuk memastikan ilmu itu tidak menjadi sia-sia semestinya
kemajuan negara haruslah dibina ke arah kebaikan bukan dibina ke arah
kemungkaran. Itulah jalan yang mampu menyelesaikan masalah miskin,
miskin dan miskin.
Berdasarkan zaman pemerintahan Umar Abdul Aziz, tidak ada orang yang
ingin menerima zakat. Hal itu bukan kerana kemiskinan sudah tidak wujud,
tetapi disebabkan rasa malu untuk menerima zakat. Ia lahir daripada
hati yang bersifat qanaah iaitu berasakan cukup.
Kemiskinan bukan hanya disebabkan kekurangan harta semata-mata,
tetapi sebenarnya disebabkan kemiskinan iman dan takwa kepada Allah SWT.
Apabila jiwa kaya automatik harta akan meningkat disebabkan iman dan
takwa mampu meningkatkan kesungguhan untuk bekerja.
Wallahu’alam….
FB Fan Page
Statistik
Catatan Wajib Baca
-
Assalamualaikum! Menjalani kehidupan dengan gemar mengumpat orang adalah satu perbuatan yang amat ditegah dalam Islam. Mengumpat adal...
-
Assalamualaikum! Azab Kubur - Mayat Dikebumikan Dalam Kubur Yang Dipenuhi Air Pak abu mengamuk lagi. Kedua tamu di hadapannya di tata...
-
Assalamualaikum! Satu kejadian yang amat aneh telah berlaku di Garie, Australia yang mana kelihatan langit telah dipaparkan ...
-
Assalamualaikum! Menara Pisa, Tembok Cina, Candi Borobudur, Taaj Mahal, Ka’bah, Menara Eiffel, dan Piramid di mesir, inilah semua kea...
-
Assalamualaikum! Azab Kubur Yang Menggerikan Kerana Bertatoo Salib Di Dada Baca kisah benar ini dan ambillah iktibar. Seorang ham...
-
Assalamualaikum! GAMBAR HIASAN Kisah Allah Dan Malaikat Izrail Serta Penciptaan Maut Dikisahkan ketika Allah mencipta Al-Maut (kema...
-
Assalamualaikum! Terdapat satu laporan di mana ada penemuan mumia terbaru di China, yang secara kebetulan dijumpai ketika pekerja sedan...
-
Assalamualaikum! Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barang siapa yang senang Allah mengabulkan doanya ketika dalam kea...
-
Assalamualaikum! Tidur Semasa Azan Penyebab Mayat Jadi Berat ? Soalan : Adakah sebab kita baring atau tidur semasa azan menjadi se...
-
Assalamualaikum! Hanover, Jerman - Gambar yang anda lihat diatas adalah gambar janin yang dilahirkan ketika umurnya baru saja 15 ming...
Sahabat Eida
Sabtu, 21 Julai 2012
Hati lebih tenang jika berjaya tahan marah, pemaaf
Assalamualaikum!
Nabi Muhammad bersabda: “Bukanlah orang yang kuat itu (dinilai) dengan (kekuatan) dalam pergelutan, sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.”
(Hadis riwayat Bukhari).
Pentingnya sifat menahan marah mendorong Nabi Muhammad SAW apabila diminta oleh seorang lelaki supaya berpesan atau mengajarnya mengenai sesuatu perkara, menjawab ringkas iaitu ‘jangan marah’.
Lelaki itu seperti tidak berpuas hati dengan jawapan diberi. Dia mungkin merasakan apalah besar sangat kebaikan menahan marah. Lalu dia bertanya kali kedua mengharapkan Rasulullah SAW memberitahu amalan lain yang lebih besar pahalanya.
Tetapi Rasulullah tetap mengulangi perkataan ‘jangan marah’. Untuk mendidik sifat baik dalam diri perlulah menghampiri diri dengan memperbanyakkan melakukan ibadat wajib dan sunat. Kekuatan takwa dan iman secara langsung akan menjauhkan perkara yang ditegah, termasuk sifat pemarah.
Sifat pemaaf lahir dari jiwa dan hati yang tenang hasil tarbiah berterusan. Sebab itu, selalulah memupuk sifat pemaaf bermula dengan perkara yang kecil dan mudah hilang sifat marah. Jika ada sesuatu menimbulkan marah, berfikirlah sejenak untuk menilai atau muhasabah diri.
Renungkan dalam hati adakah perkara itu juga berpunca dari kita sendiri? Adakah sebelum ini kita mengambil langkah yang wajar untuk mengelak perkara itu berlaku? Jika kita mampu berfikir sedemikian, cahaya kebenaran mudah memasuki ruang hati dan memberi petunjuk tindakan wajar dilakukan seterusnya.
Pada ketika itu syaitan tidak berpeluang menyemarakkan perasaan marah, yang lahir adalah keinsafan dan sifat memaafkan. Sifat pemaaf memberi manfaat besar kepada diri sendiri terutama dari segi rohani.
Orang yang bersifat pemaaf selalu dalam keadaan tenang, hati bersih, berfikiran terbuka, mudah diajak berunding dan sentiasa menilai diri untuk melakukan kebaikan. Bagi yang bersifat pemaaf, padanya tiada dalam hatinya tersimpan perasaan marah.
Sebab itu, hati orang bersifat pemaaf tidak mudah terbakar dengan provokasi yang menekan dirinya.
Banyak masalah berkaitan hubungan sesama manusia berpunca sifat marah dan membalas dendam.
Biarpun perselisihan kecil, perkara itu tidak dapat diselesaikan disebabkan perasaan dendam masih bertapak di hati. Sikap berdendam hanya merugikan kedua-dua pihak. Jika sifat memaafkan diamalkan, insya- Allah, kita juga tidak akan menanggung kemarahan daripada orang lain.
Sebaiknya sebelum tidur perkara yang selalu dipesankan orang alim supaya kita memaafkan kesalahan semua orang dengan harapan dan doa, orang lain juga terbuka hati untuk memaafkan kesalahan kita.
Sesungguhnya kesalahan dengan Allah lebih mudah untuk memohon keampunan kerana sifat Allah Maha Pengampun, tetapi kesalahan sesama manusia susah. Jika semua orang bersifat pemaaf alangkah bahagia dan amannya dunia ini.
Wallahu’alam….
SUMBER
Nabi Muhammad bersabda: “Bukanlah orang yang kuat itu (dinilai) dengan (kekuatan) dalam pergelutan, sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.”
(Hadis riwayat Bukhari).
Pentingnya sifat menahan marah mendorong Nabi Muhammad SAW apabila diminta oleh seorang lelaki supaya berpesan atau mengajarnya mengenai sesuatu perkara, menjawab ringkas iaitu ‘jangan marah’.
Lelaki itu seperti tidak berpuas hati dengan jawapan diberi. Dia mungkin merasakan apalah besar sangat kebaikan menahan marah. Lalu dia bertanya kali kedua mengharapkan Rasulullah SAW memberitahu amalan lain yang lebih besar pahalanya.
Tetapi Rasulullah tetap mengulangi perkataan ‘jangan marah’. Untuk mendidik sifat baik dalam diri perlulah menghampiri diri dengan memperbanyakkan melakukan ibadat wajib dan sunat. Kekuatan takwa dan iman secara langsung akan menjauhkan perkara yang ditegah, termasuk sifat pemarah.
Sifat pemaaf lahir dari jiwa dan hati yang tenang hasil tarbiah berterusan. Sebab itu, selalulah memupuk sifat pemaaf bermula dengan perkara yang kecil dan mudah hilang sifat marah. Jika ada sesuatu menimbulkan marah, berfikirlah sejenak untuk menilai atau muhasabah diri.
Renungkan dalam hati adakah perkara itu juga berpunca dari kita sendiri? Adakah sebelum ini kita mengambil langkah yang wajar untuk mengelak perkara itu berlaku? Jika kita mampu berfikir sedemikian, cahaya kebenaran mudah memasuki ruang hati dan memberi petunjuk tindakan wajar dilakukan seterusnya.
Pada ketika itu syaitan tidak berpeluang menyemarakkan perasaan marah, yang lahir adalah keinsafan dan sifat memaafkan. Sifat pemaaf memberi manfaat besar kepada diri sendiri terutama dari segi rohani.
Orang yang bersifat pemaaf selalu dalam keadaan tenang, hati bersih, berfikiran terbuka, mudah diajak berunding dan sentiasa menilai diri untuk melakukan kebaikan. Bagi yang bersifat pemaaf, padanya tiada dalam hatinya tersimpan perasaan marah.
Sebab itu, hati orang bersifat pemaaf tidak mudah terbakar dengan provokasi yang menekan dirinya.
Banyak masalah berkaitan hubungan sesama manusia berpunca sifat marah dan membalas dendam.
Biarpun perselisihan kecil, perkara itu tidak dapat diselesaikan disebabkan perasaan dendam masih bertapak di hati. Sikap berdendam hanya merugikan kedua-dua pihak. Jika sifat memaafkan diamalkan, insya- Allah, kita juga tidak akan menanggung kemarahan daripada orang lain.
Sebaiknya sebelum tidur perkara yang selalu dipesankan orang alim supaya kita memaafkan kesalahan semua orang dengan harapan dan doa, orang lain juga terbuka hati untuk memaafkan kesalahan kita.
Sesungguhnya kesalahan dengan Allah lebih mudah untuk memohon keampunan kerana sifat Allah Maha Pengampun, tetapi kesalahan sesama manusia susah. Jika semua orang bersifat pemaaf alangkah bahagia dan amannya dunia ini.
Wallahu’alam….
SUMBER
Balasan Meninggalkan Solat Jumaat
Assalamualaikum!
Dari Abdullah bin Umar dan Abu Hurairah r.a keduanya menceritakan bahawa mereka mendengar daripada Rasulullah s.a.w ketika baginda sedang berkhutbah di atas mimbar, sabdanya:
Huraian :
Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat jumaat hukumnya adalah fardhu ain ke atas setiap individu muslim. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaan-Nya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan.
Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah pintu hatinya lama-kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah menjadikan mereka semakin sesat dan tanpa segan terus melakukan dosa-dosa yang lain.
Sesungguhnya orang yang dibenarkan meninggalkan solat Jumaat hanyalah mereka yang menghadapi kesukaran yang mencapai darjah keuzuran syar’i sepertimana yang berlaku kepada orang sakit dan orang musafir.
Oleh itu sekiranya seseorang itu tiada sebarang alasan yang munasabah di sisi syarak untuk meninggalkan solat Jumaat, maka hendaklah mereka mengerjakannya kerana solat Jumaat selain dariapada suatu kewajiban dalam beribadat kepada Allah S.W.T ia juga merupakan suatu syiar Islam yang wajib dipelihara demi menjaga kesucian agama.
Wallahu’alam….
SUMBER
Dari Abdullah bin Umar dan Abu Hurairah r.a keduanya menceritakan bahawa mereka mendengar daripada Rasulullah s.a.w ketika baginda sedang berkhutbah di atas mimbar, sabdanya:
“Hendaklah orang-orang yang suka meninggalkan Jumaat menghentikan perbuatan mereka itu, atau adakah mereka mahu Allah membutakan hati mereka dan sesudah itu mereka betul-betul menjadi orang yang lalai?” – (H.R Muslim)
Huraian :
Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat jumaat hukumnya adalah fardhu ain ke atas setiap individu muslim. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaan-Nya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan.
Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah pintu hatinya lama-kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah menjadikan mereka semakin sesat dan tanpa segan terus melakukan dosa-dosa yang lain.
Sesungguhnya orang yang dibenarkan meninggalkan solat Jumaat hanyalah mereka yang menghadapi kesukaran yang mencapai darjah keuzuran syar’i sepertimana yang berlaku kepada orang sakit dan orang musafir.
Oleh itu sekiranya seseorang itu tiada sebarang alasan yang munasabah di sisi syarak untuk meninggalkan solat Jumaat, maka hendaklah mereka mengerjakannya kerana solat Jumaat selain dariapada suatu kewajiban dalam beribadat kepada Allah S.W.T ia juga merupakan suatu syiar Islam yang wajib dipelihara demi menjaga kesucian agama.
Wallahu’alam….
SUMBER
Langgan:
Catatan (Atom)