mct7Y-n1tpPGqpa7Shoetc-t4AE 03/01/13 | Islam Itu Simple Blogger Widgets

Sahabat Eida

Jumaat, 1 Mac 2013

Hikmah Al-Quran: Toleransi asas tamadun Islam berkembang

Nukilan Unknown Pada 11:47 PG 0 Komen Di Sini
Assalamualaikum! 


Rasulullah hormati penganut agama lain

Firman Allah SWT: “Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani) dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agama-Nya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.” (Surah Al-Haj, ayat 40) 

Islam adalah agama perdamaian dan agama toleransi. Ia bukan kata-kata kosong tetapi sesuatu yang dijelaskan Allah SWT dalam banyak tempat dalam al-Quran dan dibuktikan secara praktikal oleh Rasulullah SAW melalui sejarah kehidupan dan perjuangan Baginda. 

Firman Allah: “Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepada-Nyalah, kami patuh dengan berserah diri.” (Surah al-Ankabut, ayat 46)

Antara perkara awal yang dilakukan Rasulullah SAW bila tiba di Madinah ialah mengadakan perjanjian dengan orang Yahudi. 

Inti pati perjanjian itu ialah negara Islam Madinah perlu menghormati kepercayaan dan agama mereka, mempertahankan mereka daripada segala bentuk ancaman dan menjadikan mereka sebahagian masyarakat Madinah yang akan mempertahankan setiap inci buminya.

Rasulullah SAW sendiri mempunyai jiran-jiran dalam kalangan ahli kitab yang dilayan begitu baik oleh Baginda. Perkara biasa dilakukan oleh Rasulullah SAW ketika itu ialah memberikan mereka hadiah dan begitu juga sebaliknya, mereka memberikan Nabi hadiah.

Pernah satu ketika rombongan Nasrani Habsyah bertandang ke Madinah, Rasulullah SAW menempatkan mereka di masjid. Secara peribadi, Rasulullah SAW melayan mereka dan mengungkapkan kata-kata penuh makna, “Mereka pernah memuliakan sahabat-sahabat kita dan aku suka diriku sendiri memuliakan mereka.” 

Sebenarnya perbezaan agama tidak menghalang kita untuk berbuat baik, berkasih sayang dan bertoleransi dalam perkara diizinkan oleh syariat. 

Firman Allah: “Pada masa ini dihalalkan bagi kamu (memakan makanan) yang lazat-lazat serta baik-baik. Dan makanan (sembelihan) orang yang diberikan Kitab itu adalah halal bagi kamu dan makanan (sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka (tidak salah kamu memberi makan kepada mereka) dan (dihalalkan kamu berkahwin) dengan perempuan-perempuan yang menjaga kehormatannya di antara perempuan-perempuan yang beriman, dan juga perempuan-perempuan yang menjaga kehormatannya dari kalangan orang yang diberikan Kitab dulu daripada kamu.” (Surah al-Maidah, ayat 5) 

Satu peristiwa yang lebih menakjubkan mengenai toleransi ini ialah kedatangan rombongan daripada Nasrani Najran yang disambut oleh Rasulullah SAW. Sekali lagi Rasulullah menempatkan tetamu berlainan akidah ini di Masjid Nabawi dan membenarkan mereka sembahyang berdasarkan kepercayaan mereka di satu sudut, manakala Rasulullah dan sahabat bersolat jemaah di satu sudut lain dalam satu masjid.

Selepas itu Rasulullah berbincang, berdialog serta berdebat bersama mereka dengan penuh beradab dan berakhlak. Sebenarnya apa yang dilakukan Rasulullah SAW ini tidak lain tidak bukan hanyalah sebagai kepatuhan kepada saranan Allah SWT.

Firman Allah: “Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepada-Nyalah, kami patuh dengan berserah diri.” (Surah al-Ankabut, ayat 46) 

Bukankah penghinaan, ugutan dan menimbulkan bibit-bibit kebencian kepada penganut agama lain adalah sesuatu yang dicela oleh al-Quran dan pada masa sama menimbulkan permusuhan serta kebencian yang pasti tidak akan menguntungkan sesiapa.

Firman Allah SWT: “Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain daripada Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah al-A’nam, ayat 108) 

Di atas asas toleransi inilah sebenarnya tamadun umat Islam berkembang. Orang bukan Islam buat kali pertama dalam sejarah hidup mereka melihat bagaimana Islam membina tamadun tanpa prejudis kepada orang lain bahkan pada masa sama memberi ruang cukup luas kepada bukan Islam untuk sama-sama menyumbang kepada pembinaan kemajuan dan ketamadunan dunia.

Begitulah toleransi yang dituntut tanpa kompromi berkaitan akidah dan kepercayaan kita. Setiap Muslim wajib beriman kepada rasul di samping keimanan kita yang tidak berbelah bahagi kepada Rasulullah SAW. Inilah umat Islam yang sebenarnya yang memiliki jiwa yang besar. 

Firman Allah SWT: “Katakanlah (hai orang Mukmin): Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami, dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Yakub dan anak cucunya, dan apa yang diberikan kepada Musa dan Isa serta apa yang diberikan kepada nabi-nabi daripada Tuhannya. Kami tidak membeda-bedakan seorang pun di antara mereka dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya.” (Surah al-Baqarah, ayat 136) 

Jelas sekali Islam tidak membenarkan kita bertindak zalim kepada penganut agama lain melalui tindakan kekerasan atau melahirkannya dalam bentuk provokasi sama ada tulisan atau ucapan. Islam mewajibkan kepada pemerintah menjaga tempat ibadah mereka daripada dicerobohi.

Penulis ialah perunding motivasi Islam Fitrah Power Resources


Wallahu’alam….

Khutbah Jumaat: Ulama, umara patut bersatu

Nukilan Unknown Pada 11:45 PG 0 Komen Di Sini
Assalamualaikum! 


Fungsi sama penting dalam membela nasib ummah, majukan negara

Sejarah perkembangan Islam telah membuktikan bahawa apabila hubungan kesalingan antara ulama dan umara menjadi erat, maka sesebuah kerajaan itu pasti bertambah kuat, nasib ummah terbela, negara bertambah maju dan aman damai. 



Persoalan besar timbul siapakah ulama dan umara yang sebenarnya dan apakah bidang tugas mereka? Ini penting kerana masih ramai yang keliru dengan istilah dan juga peranan ulama dan umara kerana sesiapa saja boleh mengakui dirinya ulama. 


Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya asas hubungan dalam agama adalah nasihat, iaitu bagi mentaati Allah dan rasul-Nya bagi menolong pemerintah umat Islam dan rakyat amnya.” (Riwayat Muslim)

Ulama ialah mereka yang arif hukum hakam Allah SWT berbanding orang lain, manakala umara pula ialah mereka yang mempunyai mandat dan kuasa untuk membuat orang lain mematuhinya. Ulama pernah menduduki barisan kepimpinan yang memimpin negara dengan adil seperti di zaman kesultanan Melaka dan Aceh pada suatu masa dulu. 

Golongan ini sentiasa menjadi perhatian masyarakat dan amat berpengaruh kerana itulah ketika Islam mula bertapak di Tanah Melayu, alim ulama diangkat kedudukannya dengan diberi pengiktirafan oleh pemerintah sebagai penasihat kepada sultan atau raja. 

Menjunjung kedudukan ulama

Pengiktirafan tinggi ini sebenarnya bertepatan dengan prinsip Islam yang menjunjung kedudukan ulama selaras sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Anas bin malik RA: “Sesungguhnya perumpamaan orang yang berilmu pengetahuan di muka bumi ini seperti bintang-bintang di langit yang menjadi petunjuk dan menerangi di dalam kegelapan sama ada di daratan mahupun di lautan, apabila ia terbenam atau hilang dikhuatiri akan hilang arah tujuan.” 



Alhamdulillah, kesinambungan pengiktirafan dan penghormatan kepada golongan ulama sedikit pun tidak pernah dilupakan malah terus dimartabatkan oleh pemerintah negara dengan mengangkat golongan ini ke kedudukan sewajarnya.

Malah telah mewujudkan pelbagai jawatan, skim dan platform supaya ulama terus boleh berbakti pada agama dan negara. Tanpa ulama semua orang akan menjadi jahil dan bertindak mengikut hawa nafsu semata-mata, tanpa pemerintah, masyarakat menjadi kacau bilau. Malah ajaran Islam dan syariah tidak akan dapat dilaksanakan dengan sempurnanya. 

Pendirian teguh berpaksikan al-Quran

Percayalah, masyarakat dan pemerintah sangat memerlukan ulama yang sentiasa teguh pendirian berpaksikan al-Quran dan hadis yang meletakkan tanggungjawabnya pada agama dan masyarakat melebihi kepentingan peribadi atau politik.

Hubungan antara ulama dan umara adalah tunjang kepada kekuatan ummah serta menentukan hala tuju umat Islam pada masa depan. Merekalah yang berada di barisan hadapan yang menentukan kejayaan atau kejatuhan sesebuah ummah itu. 

Contohnya, kejayaan negara kita pada hari ini dengan tertubuhnya institusi dan instrumen berdasarkan Islam seperti Universiti Islam, perbankan Islam, pusat rawatan Islam dan lain-lain lagi adalah hasil pemikiran ulama yang ingin melihat negara dibangunkan. 

Sebaliknya, apabila dua golongan ini bermusuhan, maka pemerintahan menjadi lemah, ummah tidak terbela, negara kucar-kacir dan akan ditimpa kehancuran. 

Diriwayatkan daripada Abu Naim, Rasulullah SAW bersabda: “Ada dua kelompok manusia, jika kedua-duanya baik, maka masyarakat akan jadi baik, dan jika kedua-duanya rosak, maka masyarakat akan rosak, mereka itu ialah ulama dan umara.”

Bagaimana kaedah untuk membina hubungan ulama dan umara? Saling hormat menghormati adalah satu cara untuk mengeratkan lagi hubungan ulama dan umara. Setiap ulama mestilah berintegriti, bersifat ikhlas, jujur, jati diri, berpandangan luas serta tidak fanatik dalam setiap tindakannya.

Memberi nasihat dan teguran berlandaskan kepada kebenaran tanpa dipengaruhi mana-mana pihak atau fahaman tertentu. Begitu juga dengan umara, mereka mestilah bersikap terbuka menerima nasihat dan pandangan serta mampu membina kerjasama baik dengan mana-mana pihak. 

Bersatu atas kepentingan Islam

Inilah masanya, golongan umara dan ulama bersatu hati atas dasar kepentingan Islam dan saling hormat menghormati antara satu sama lain demi masa depan agama serta bangsa walaupun berbeza pandangan ataupun fahaman.

Ulama terkenal, Muhammad bin Nasr ketika menjelaskan maksud nasihat untuk pemerintah ialah supaya mereka menjadi baik, mendapat petunjuk dan berlaku adil, menyukai umat bersatu di bawah pemerintahannya dan tidak berpecah belah. 

Dengan memperkasakan kaedah ini ia akan meletakkan peranan ulama di tempat sepatutnya, mereka akan dihormati dan akan memartabatkan kedudukan ulama dalam sistem pemerintahan negara. 

Iman al-Turtusyi dalam kitabnya siraj al-Muluk berkata: “Manusia yang paling utama taat kepada pemerintah dan menasihatinya ialah ahli agama dan mereka yang mendapat nikmat serta golongan yang bermaruah kerana agama tidak boleh tegak tanpa kuasa pemerintah.”

Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya asas hubungan dalam agama adalah nasihat, iaitu bagi mentaati Allah dan rasul-Nya bagi menolong pemerintah umat Islam dan rakyat amnya.” (Riwayat Muslim) 

Ulama tidak boleh berdiam diri memperjuangkan hak-hak kepentingan Islam dan menyelesaikan masalah ummah. Suara ulama sentiasa ditunggu dan diperhatikan oleh masyarakat Islam yang cintakan agamanya. 

Ulama juga tidak boleh sama sekali memisah dan memencil diri daripada dunia yang berasingan dan haruslah berada dalam realiti masyarakat yang nyata. Ingatlah, hubungan ulama dan umara ibarat aur dengan tebing dan perkongsian bijak mereka akan membawa rahmat kepada negara serta ummah.

Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)


Wallahu’alam….

 

Islam Itu Simple Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea