mct7Y-n1tpPGqpa7Shoetc-t4AE Bomoh masuk Islam di Sabah | Islam Itu Simple Blogger Widgets

Sahabat Eida

Rabu, 27 Jun 2012

Bomoh masuk Islam di Sabah

Nukilan Unknown Pada 2:05 PTG


Assalamualaikum! 

Dadus binti Pamaju lahir pada 12.5.1925 dan kini berusia 87 tahun. Beliau adalah antara Bobolian yang sekian lama menjadi rujukan dalam hal perubatan masyarakat Dusun Kimaragang Tandek. Kemampuan beliau membaca mantera dalam ritual pengubatan selama 3 hari 3 malam merupakan kebiasaan baginya. Bukan itu sahaja, beliau bahkan telah melahirkan anak murid yang turut sama membantu beliau dalam mana-mana upacara penganut Pagan. Akhirnya, pada tanggal 23 Jun 2012 bersamaan bulan Syaaban, selepas solat Isyak beliau memeluk Islam. Katanya, sejak sekian lama dia telahpun mengetahui bahawa Islamlah agama benar. Sebelum pengislamannya, telah beberapa kali beliau menyatakan hasratnya memeluk Islam kepada cucunya. Katanya, "uruskan pengislaman saya sebelum saya sakit kuat".

SAR Kampung Salimandut merupakan kemuncak jawaban permasalahan mualaf yang sekian lama menjadi isu utama tulisan dan bicaraan Lebon Botong@ Nazri Abdullah. Selama bertahun, beliau menyuarakan isu mualaf yang tidak berpenghujung. Pengalaman demi pengalaman bersama mualaf dari segenap ceruk rantau Sabah, akhirnya menoktahkan permasalahan mualaf ini dengan pewujudan pusat pendidikan.

Atas kesedaran ini SAR Kampung Salimandut dibangunkan di tapak bergeran milik Botong Anjuk, ayah kepada Lebon Botong. Meskipun demikian, ia tidak lebih dari sebuah igauan andai tiada pihak yang tampil memberi sokongan. Muslimin dan muslimat, di mana saja kalian berada, jawatankuasa sekolah merayu agar kita bersama-sama membangunkan sekolah ini. Kalian semua dialu-alukan membuat sumbangan dalam bentuk material seperti bahan mentah untuk binaan bangunan atau wang ringgit.

Semua sumbangan tuan-tuan bolehlah disalurkan menerusi akaun sekolah ini sebagaimana telah kami paparkan sebelum ini. Semoga sumbangan tuan-tuan bakal menjadi saham akhirat, kelak. Klik SINI untuk lihat video

SAR KG. SALIMANDUT, TANDEK, KOTA MARUDU, NO AKAUN: 10016010085807 di BANK ISLAM
 
 
Nota: SAR = Sekolah Agama Rakyat


Wallahu’alam….

0 Komen Di Sini:

 

Islam Itu Simple Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea